
Total: 43 de suflete cântătoare + dirijor.. = 44 cetăţeni. Înregistrarea a avut loc la 28 ianuarie 1985, difuzarea/lansarea a fost în martie (acelaşi an, măi - mai exact, 7 martie). Data înregistrării mă nedumereşte, din moment ce în "Making of" se spune că au stat toată noaptea - care noapte: 27/28 sau 28/29 ianuarie 1985?
Nu mă pot abţine să nu observ că, la aproape un sfert de secol de la povestea asta - nu s-a schimbat cam nimic, decât în rău, poate. Aşa că...

Adică trebuie să spun că, în afară de cântec / single în două variante - a apărut şi un album cu acelaşi nume, unde au "postat" piese atât artişti care au participat la înregistrarea compoziţiei lui Jackson-Richie, dar şi artişti care... au lipsit: notabilă este prezenţa pe disc (şi absenţa de la înregistrarea cântecului) a lui Prince. Amănunte despre acest album sunt, desigur, tot pe Wikipedia...

Şi acum, să gargarisim puţin despre filmul "The Story Behind the Song" (adică making of-ul...), film prezentat de Jane Fonda. Pentru că veni vorba, iată ce spune ea pe blogul personal - într-o postare datată 29 iunie 2009 (nu comentăm cât e sau nu de ciudată):
Like so many people, I have been in a wash of images and feelings about Michael Jackson. I knew him as well as one could know him during the time before he did “The Wiz” and up through “Thriller.” I couldn’t pretend to understand him. There were so many complicated signals. Did he want me to be his ‘older women’ friend. He gravitated to older women. For solace? Succor? A beard? Did he want me to teach him the ropes? I never could quite figure it out. But I remember one day he was visiting me at my ranch north of Santa Barbara. It was the first time he had been in that region but he must have liked it because later he bought his ranch in that same area. Anyway, as we walked around the ranch which was perched right at the edge of the mountain overlooking Goleta, I pointed to a spot where I told him I wanted to be buried. Michael had a melt down right then and there when he heard this. He shrieked and bent over and said “no, no, no!” “ What’s the matter,” I asked. “Don’t ever talk about your dying,” he answered. “Don’t ever think about it.” (www.janefonda.com)

În Wikipedia scrie că, la intrare, fiecare a putut citi un mic anunţ prins în uşă: "Please check your egos at the door" (e amintit în partea a doua).

De remarcat - doar din filmuleţul de 10 minute - cât de disciplinat e Jackson (era mare vedetă atunci) şi lipsit de ifose; e adevărat că, presupun, la butoane era Quincy Jones; totuşi. Aşa ne dăm seama cum a făcut el numeroasele background-uri/coruri pentru piesele sale - cred că sunt prea puţine unde să nu fie şi pe fundal...
Şi acum, "The Story Behind the Song" (îl prescurtăm ca mai jos):
Making of - partea I: e introducerea, utilă dar fără prea multe de spus în plus (decât că Jane Fonda revenea la ceea ce făcea prin anii 60-70, când era o militantă foarte activă - chiar dacă scopurile erau diferite). După al doilea minut abia începe ceva interesant. Primele repetiţii: Quincy Jones, Lionel Richie, Michael Jackson, Stevie Wonder - într-un studio, cu un pian, cântând pe bucăţi şi discutând. Urmează pregătirile pentru partea orchestrală, unde - la minutul 4'07" - Michael Jackson are câteva mişcări de dans pe care poate doar dacă le dăm cu încetinitorul pricepem: cum naiba face să alunece aşa? Mai sunt şi alte pregătiri şi... ne lămurim: era noaptea lui 28 spre 29 ianuarie 1985.

I think what's happening in Africa is a crime of historic proportions... You walk into one of the corrugated iron huts and you see meningitis and malaria and typhoid buzzing around the air. And you see dead bodies lying side by side with the live ones. In some of the camps you see 15 bags of flour for 27,000 people. And I assume that's why we're all here tonight. —Bob Geldof, addressing his fellow USA for Africa musicians during one of the recording session of "We Are the World" on January 28, 1985 (en.wikipedia.org)
Making of - partea a III-a: Mie mi se pare cea mai interesantă, de departe. Începe cu repetiţii "in corpore", când o parte din cor trebuie să "răspundă" în swahili "sha-lum, sha-lingay" (grafia englezească) - ideea a fost a lui Stevie Wonder: "Stevie Wonder announced at 1 am that he would like to substitute the "sha-lum sha-lin-gay" sound for a line in Swahili. At this point, Waylon Jennings left the recording studio and never returned; he allegedly felt that no "good ole boy" ever sang in Swahili.

Apoi urmează cea mai frumoasă secvenţă, pentru că nu făcea parte din niciun scenariu (pe la minutul 2'00"): o mare parte din cântăreţi îi aduc un omagiu muzical lui Harry Belafonte, cântând "The Banana Boat Song (Day-O)" (pe voci!). Asta trebuie văzută, pentru că nu se poate povesti: să vezi atâţia artişti care, pe scenă, se întâlnesc doar la gale de premieri poate, fac un cor în toată regula, fără să fie conduşi decât de propria bucurie să cânte.
Making of - partea a IV-a: Repetiţii individuale cu soliştii, presărate cu impresii ale celor care au făcut parte din toată povestea asta. Aici e prezent şi momentul etiopian, introdus de Stevie Wonder.
Making of - partea a V-a: Înregistrarea propriu-zisă a solo-urilor din piesă. Aici e simpatică Cyndi Lauper, care trebuie să-şi scoată "zdrăngănelele" de la gât, pentru că se aud pe înregistrare...

Making of - partea a VII-a: Alte solouri şi un speech mobilizator ţinut de Jane Fonda; urmează păreri şi impresii ale unora dintre participanţi (Kenny Rogers, Cyndi Lauper, Bette Midler - culmea, a fost "simplă cortistă", Diana Ross, zic pe sărite - Willie Nelson, Quincy Jones, Paul Simon, Harry Belafonte).
Making of - partea a VIII-a: Continuă părerile şi impresiile, apoi este dat, cum e şi firesc, cântecul finisat.
Making of - partea a IX-a: Înseamnă genericul final, cu partea orchestrală a piesei pe fundal.
P.S. - linkurile la fotografii duc spre destinaţii interesante (mai ales antepenultima, "O viaţă în spatele ochelarilor de soare" - www.selectspecs.com)
avem un link la o interpretare live 2006... & una din care se poate pricepe doar ce era, tot atunci, în public...